magnifisonz.com /
Джузепе Фортунино Франческо Верди (на италиански: Giuseppe Fortunino Francesco Verdi) е италианскикомпозитор от периода на Романтизма, автор главно на опери.
Един от най-влиятелните композитори на 19 век, негови творби и днес се изпълняват често от оперните театри по целия свят. Излизайки извън рамките на жанра, някои теми от тях, като „La donna è mobile“ от „Риголето“, „Va, pensiero“ от „Набуко“, „Libiamo ne’ lieti calici“ от „Травиата“ или триумфалният марш от „Аида“, са се превърнали в траен елемент на популярната култура.
Въпреки че композициите на Верди понякога са критикувани заради тяхната ограничена хроматичност, както и за мелодраматичния им уклон, шедьоврите на Верди преобладават в обичайния оперен репертоар век и половина след своето създаване.
Цитати, биография, видео :
- В изкуството, както и в любовта, преди всичко трябва да бъдем откровени.
- Гласът и мелодията ще си останат за мене най-важните.
- За да се съчини музика, е необходимо преди всичко да има музика в душата.
- Никакви колебания, никакви отстъпки, когато работата се отнася за изкуството.
- От всички композитори аз съм най-малко знаещият … Казвам го съвсем сериозно, но под “знания” няма предвид музикалните знания.
- Оркестърът е голяма китара. — приписвано
- Творецът е длъжен да се вглежда в бъдещето и да предугажда в хаоса нови светове.
- За Верди
- По-добре е нищо да не казвам.
-
- — Рихард Вагнер, така отговорил винаги язвителният немски компзитор, като чул Реквиема на своя ителански съперник, и този път замълчал
Джузепе Верди | |
---|---|
Информация | |
Роден |
Джузепе Верди
10 октомври 1813 г.
Ронколе, Френска империя
|
Починал |
27 януари 1901 г. (на 87 г.)
Милано, Италия
|
Стил | Класическа музика |
Гениалният италиански оперен композитор Джузепе Верди справедливо си е извоювал място сред най-великите музикални творци. В световната култура рядко са случаите музикант да си спечели толкова голяма популярност и такава трайна слава, каквато Верди е имал приживе и продължава да има. Малко творци са признавани така масово. А историята на музиката не познава друг композитор, от когото толкова много оперни произведения да се играят непрестанно. В света няма оперен театър, в който да не се поставят творбите на италианския майстор. Те заемат основен дял във всеки постоянен репертоар. Оперите на Верди са най-любимо, най-достъпно и най-търсено музикално изкуство за всички любители на музиката. Коя е тайната на тази трайна и неувяхваща привлекателност на неговите опери? Тя се крие в дълбокото познаване на човешката душа, в искреното превъплъщаване на чувствата на хората в богати и сърдечни мелодии, в свободолюбивите идеи, вложени в произведенията му. Хуманизмът, прогресивността и демократичността на музиката на Верди са й осигурили голямата любов на слушателите и трайния успех.
Често наричат Верди „поет на най-дълбоките човешки чувства“, а също така и „маестро на италианската революция“. Кое е вярното? И двете. Верди може да бъде охарактеризиран по още много начини. Наистина какво ли няма в неговите 26 опери? До кои страни от живота той не се е докоснал? Композиторът е писал и по революционни сюжети, пресъздавал е интимни човешки драми. Той има и исторически опери, вдъхновявали са го едни от най-значителните произведения на литературата. И навсякъде е убедителен. Защото, както казва композиторът, „хубаво е да обичаш правдата, но още по-хубаво е да я сътвориш“.
Джузепе Верди е роден на 10 октомври 1813 г. в селото Ронколе край град Бусето в областта Парма. Произхожда от съвсем бедно семейство. Баща му е имал малка селска кръчма, но от нея едва успявал да припечели за прехраната на семейството си. Музикалните способности на момчето са открити от селския органист, когато Верди е на седем години. Макар и без квалифициран учител, Верди напредва в музиката и скоро става помощник на селския църковен органист. На 12-годишна възраст баща му го праща да учи в Бусето. Там Верди не изоставя заниманията си по музика. Само след три години той вече взима активно участие във филхармоничното дружество на града и написва първите си композиции. По това време Верди се сприятелява с търговеца Баредзи, който е голям любител на музиката. С годините дружбата им все повече укрепва и през 1836 г. Верди се оженва за дъщерята на своя благодетел. През 1831 г., подпомогнат материално от Баредзи, Верди прави опит да постъпи в Миланската консерватория, но не го приемат. Тогава започва да учи частно при Винченцо Лавиня (1777–1837) — композитор и диригент в прочутия оперен театър „Скала“ в Милано. Това са първите истински уроци по музика на Верди. Лавиня е опитен педагог и не се ограничава само с уроците си, а изпраща Верди да присъствува на репетициите в операта. Верди има възможност да проучи много партитури на значителни оперни произведения. Оттук води началото си любовта на композитора към музикално-сценичното изкуство. На 24 години Верди е вече автор на първата си опера „Оберто граф Бонифачо“, изнесена с успех през 1839 г. в миланския театър „Скала“. Изпълнената през следващата година негова втора опера „Мнимият Станислав“ или „Крал за един ден“ претърпява провал. Неуспехът на творбата до голяма степен се дължи на факта, че композиторът е принуден да пише комична опера в най-тежките дни на своя живот: през 1840 г. само за два месеца от заразна болест умират двете му деца и жена му.
Джузепе Верди се утвърждава като композитор след големия успех на поставената в „Скала“ трета негова опера — „Навуходоносор“ (У нас творбата е по-известна сред любителите на оперното изкуство под италианското й название „Набуко) (либрето — Т. Солера) през 1842 г. „С тази опера започна всъщност моята творческа кариера“, споделя Верди. И действително в един кратък срок — до 1850 г. Верди написва 12 нови опери, между които „Ломбардци“ (1843, текст Солера), приета триумфално от публиката; „Ернани“ (1844, либрето от Пиаве по Юго), станала повод за бурни политически манифестации; „Двамата фоскари“ (1844, либрето Пиаве); „Жана д’Арк“ (1845, либрето Солера); „Алзира“ (1845, либрето С. Камарано); „Атила“ (1846, либрето Солера); „Макбет“ (1847, либрето по Шекспир от Пиаве); „Разбойници“ (1847, либрето по Шилер от А. Мафеи); „Корсарят“ (1848, либрето Пиаве); „Битката при Леняно“ (1849, либрето Камарано); „Луиза Милер“ (1849, либрето по „Коварство и любов“ на Шилер от Камарано) и „Аролдо“ (1850, либрето от Пиаве). Тези опери от първия творчески период на композитора са ценен принос в италианската оперна литература. С тях Верди си спечелва любовта и признанието на целия борещ се за освобождение италиански народ. В едно писмо до Верди Мадзини отбелязва: „Това, което Гарибалди и аз правим в политиката, което нашият общ приятел Ал. Мандзони прави в поезията, Вие правите в музиката. Сега Италия както никога се нуждае от Вашата музика.“ Верди развива активна дейност в подкрепа на революционните движения в своята страна. Той пише песни и химни, а операта му „Битката при Леняно“ се тълкува като призив към открито въстание.
От 1851 г. започва нов период в творчеството на Верди. Първите три опери от този период — „Риголето“, „Трубадур“ и „Травиата“ са посветени на по-общочовешки сюжети и особено на темата на борбата за човешко достойнство и освобождаване на личността. В тези произведения се разкрива изцяло геният на Джузепе Верди. Същото може да се каже и за оперите „Симоне Боканегра“, „Сицилианска вечерня“, „Бал с маски“, „Силата на съдбата“ и „Дон Карлос“. По това време Верди написва и едно друго голямо и също така вечно произведение — Реквием, посветен на поета Алесандро Мандзони.
В последния период на творчеството си Верди написва само три музикално-сценични творби, наречени оперите на „стария Верди“ — „Аида“, „Отело“ и „Фалстаф“. Тези опери са връх на неговото реалистично изкуство, плод на дългогодишни творчески търсения. За първите две от тях Чайковски пише, че „старият Верди открива нови пътища в италианската музика“.
Джузепе Верди умира на 27 януари 1901 г. в Милано в дълбока старост, на 87-годишна възраст.
Опери
Година | Заглавие | Оригинално заглавие | Либретист | Литературна основа |
---|---|---|---|---|
1839 | Оберто, граф ди сан Бонифачо | Oberto, Conte di San Bonifacio | Темистокъл Солера | |
1840 | Мнимият Станислав или крал за един ден | Un giorno di regno, ossia il finto Stanislao | Феличе Романи | „Le faux Stanislas“ от Александър Дювал |
1842 | Набуко | Nabucodonosor | Темистокъл Солера | „Nabuchodonosor“ от Огюст Анисе-Буржоа и Франсис Корню |
1843 | Ломбардци | I Lombardi alla prima crociata | Темистокъл Солера | „I Lombardi alla prima crociata“ отТомазо Гроси |
1844 | Ернани | Ernani | Франческо Мария Пиаве | „Hernani“ от Виктор Юго |
1844 | Двамата Фоскари | I due Foscari | Франческо Мария Пиаве | „The Two Foscari“ от Джордж Байрон |
1845 | Жана д’Арк | Giovanna d’Arco | Темистокъл Солера | |
1845 | Алзира | Alzira | Салвадоре Камарано | „Alzire, ou les Américains“ от Волтер |
1846 | Атила | Attila | Темистокъл Солера | „Attila, König der Hunnen“ от Захариас Вернер |
1847 | Макбет | Macbeth | Франческо Мария Пиаве | „Macbeth“ от Уилям Шекспир |
1847 | Разбойници | I masnadieri | Андреа Мафеи | „Die Räuber“ от Фридрих Шилер |
1847 | Йерусалим | Jérusalem | Алфонс Роайе | Преработка на операта „Ломбардци“ |
1848 | Корсарят | Il corsaro | Франческо Мария Пиаве | „The Corsair“ от Джордж Байрон |
1849 | Битката при Леняно | La battaglia di Legnano | Салвадоре Камарано | „La Bataille de Toulouse“ от Жозеф Мери |
1849 | Луиза Милер | Luisa Miller | Салвадоре Камарано | „Kabale und Liebe“ от Фридрих Шилер |
1850 | Стифелио | Stiffelio | Франческо Мария Пиаве | „Le pasteur, ou L’évangile et le foyer“ отЕмил Сувестр и Йожен Буржоа |
1851 | Риголето | Rigoletto | Франческо Мария Пиаве | „Le roi s’amuse“ от Виктор Юго |
1853 | Трубадур | Il trovatore | Салвадоре Камарано | „El Trovador“ от Антонио Гарсия Гутиерес |
1853 | Травиата | La traviata | Франческо Мария Пиаве | „La Dame aux camélias“ отАлександър Дюма-син |
1855 | Сицилианска вечерня | Les vêpres siciliennes | Шарл Дюверие иЙожен Скриб | |
1857 | Симон Боканегра | Simon Boccanegra | Франческо Мария Пиаве | „Simón Bocanegra“ от Антонио Гарсия Гутиерес |
1857 | Аролдо | Aroldo | Франческо Мария Пиаве | Преработка на операта „Стифелио“ |
1859 | Бал с маски | Un ballo in maschera | Антонио Сома | „Gustave III“ от Йожен Скриб |
1862 | Силата на съдбата | La forza del destino | Франческо Мария Пиаве | „Don Álvaro, o La fuerza del sino“ отАнхел де Сааведра и „Wallensteins Lager“ от Фридрих Шилер |
1867 | Дон Карлос | Don Carlos | Камий дю Локъл и Жозеф Мери | „Don Carlos, Infant von Spanien“ от Фридрих Шилер |
1871 | Аида | Aida | Антонио Гисланцони | |
1887 | Отело | Otello | Ариго Бойто | „Othello“ от Уилям Шекспир |
1893 | Фалстаф | Falstaff | Ариго Бойто | „The Merry Wives of Windsor“ и „Henry IV“ от Уилям Шекспир |