magnifisonz.com /
Брижит Бардо (на френски: Brigitte Bardot, също грешно и като английска транскрипция появила се в началото на 21 век Бриджит Бардо) е френска актриса, певица и манекенка, която по-късно става активист за правата на животните. Родена е в Париж на 28 септември 1934 г. в семейството на индустриалец. Тя е един от най-известните секс символи на 1950-те и 1960-те години. Бардо е амбициозна балерина в началото на живота си. Тя започва актьорската си кариера през 1952 г. След като се появява в 16 комедийни филми, които са имали ограничено международно издаване, тя става световноизвестна през 1957 г., след участието си в противоречивия филм „И бог създаде жената“. Бардо привлича вниманието на френските интелектуалци. Тя е темата за есето на Симон дьо Бовоар – „Синдрома на Лолита“, където Бардо е представена като „локомотив на женската история“ и е изградена върху екзистенциалните теми, за да я представи като първата и най-освободената жена на следвоенна Франция.
Бардо се оттегля от развлекателната индустрия през 1973 г. По време на кариерата си в шоу-бизнеса, тя участва в 47 филма, изпълнение в няколко музикални предавания и записани над 60 песни. Тя е носител на Ордена на Почетния легион през 1985 г., но отказа да го приеме. След пенсионирането си, тя се утвърждава като активист за правата на животните. През 2000 г., тя поражда полемика, като критикува имиграцията и исляма във Франция и е била глобена пет пъти за подбуждане на расова омраза.
Брижит Бардо (Бриджит Бардо) | |
---|---|
Брижит Бардо през 1968 г.
|
|
Родена |
28 септември 1934 г.
Париж, Франция
|
Активни години | 1952 – 1973 |
Брижит Бардо дълго време олицетворение на красотата, славата, парите и, разбира се, на свободата на нравите, която впоследствие доведе до известната на всички ни „сексуална революция“.
Независимо от световния си успех обаче тя напусна киното едва 39-годишна, при това след като получи официално предложение да се снима във филм с друга кинолегенда – Марлон Брандо. Нито неговият чар, нито обещаният хонорар от няколко милиона долара можаха да я прелъстят.
В интервю по повод 85-ата си годишнина Бриджит Бардо сподели пред парижкия кореспондент на руския вестник „Известия“, че уважава много руснаците, не на последно място и заради това, че именно техният съотечественик Вадим Племянников, т.е. Роже Вадим я е лансирал в киното. Както е известно Бриджит се запознала с него, когато била едва 15-годишна и след три години се оженили. Освен това неин учител по танци бил знаменитият Борис Князев, който участвал в знаменитата трупа на Дягилев, която покорила Париж и французите навремето.
Бриджит Бардо винаги е твърдяла, че истинската й мечта е била да танцува и затова от 10-годишна се занимавала с балет, а на 13 получила първата си награда в конкурс на Парижката консерватория, но после срещнала Роже Вадим и …
Според нея най-добрите й роли в киното са във филмите „Истина“, „И Бог создаде жената“, „Вива Мария!“ и др. Но Бриджит не смята, че е била кой знае колко голяма актриса. „По време на снимки аз не играех, а просто живеех ролите, които трябваше да изпълня”, – споделя тя в интервюто за „Известия”. И не обича да гледа своите филми, защото миналото само я натъжава. Затова никога не се връща към него. Дори и на 85 години Бриджит Бардо заявява, че я интересува само бъдещето.
Изказва се доста остро за съвременните актьори и актриси, на които, според нея, им липсвала индивидуалност.
Бриджит Бардо посвети повече от 30 години от своя живот на борбата за защитата на животните, застрашени от изчезване. И постигна немалко победи. Но тя скромно споделя, че единствената истинска победа, която е постигнала през тези 33 години на борба е забраната за внос от Канада в страните от Европейския съюз на продукти от скъпата тюленова кожа. Но, за съжаление, на много места по света избиването на животни продължава – при това в ужасни условия. А Франция, според г-жа Бардо не прави нищо за защита на животните, поради което легендарната кинозвезда заплаши, че ще емигрира в Швеция, ако френските власти продължават да бъдат безразлични към кампаниите, които тя се опитва да води.
В последно време болестите й причиняват все повече страдания. Особено много я мъчи фактът, че се налага да се придвижва с патерици или както тя казва „на четири лапи”. Има две внучки – на 17 и 20 години, които живеят със своя баща (нейният син Никола) в Норвегия и даже не знаят френски език.
Бриджит Бардо не крие, че желае след смъртта й нейната вила Мадриг в Сен Тропе да бъде превърната в музей. „И сега тук идват доста туристи. Защо пък доходите, които музеят ще носи да не послужат на каузата за защитата на животните?”, пита тя.
Бриджит Бардо се е снимала общо в 45 филма, сред които най-известни са тези, в които тя успява да разкрие и качествата си на актриса, а не само на секссимвол. Сред тях са „И бог създаде жената” (1956, реж. Роже Вадим), «Бабет отива на вайна» (1959, реж. Кристиан Жак), „Истината” (1960, Анри-Жорж Клузо), ”Частен живот” (1962, реж. Луи Мал), „Презрение“ (1963, реж. Жан-Люк Годар), „Вива Мария!” (1965, реж. Луи Мал). Любопитно е, че се снима отново под режисурата на първия си съпруг Роже Вадим в своя последен пълнометражен филм „Дон Жуан-73“ (1973). Вппочем след развода си с Вадим тя се омъжва още три пъти.
След двете си автобиографични книги – „Инициалите Б.Б.“ и „Квадратът на Плутон“ – Бардо, която пише без помощта на литературни „негри“, публикува памфлета „Вик в безмълвието“, чрез който разчисти сметките си с всички. Заради скандала, провокиран от тази публикация, един от парижките вестници нарече Б.Б. „приятел на животните, враг на хората“. В деня, в който навърши 72 години, Бардо пусна нова книга, озаглавена „Защо?“, която хвърли в нов шок политически коректната част от французите. Днес Бардо продължава своята епична борба в защита на животните, но киноманите никога няма да забравят за нейния принос в историята на киното.
„Бракът е договор, чиито условия всекидневно се преразглеждат и потвърждават наново.“
„Всяка любов продължава толкова, колкото заслужава.“
„Тъжно е да остарееш, но е хубаво да узрееш.“
„Трябва ли да има причина, за да обичаш?“
„Славата ми донесе толкова много нещастие.“
„Ако не обичате животните, не обичате хората.“
„По-добре е да бъдеш невярна, отколкото вярна по неволя.“
„Колкото повече жените се стремят да се освободят, толкова по-нещастни стават.“
„По-добре стара, отколкото мъртва.“
„Няма по-тежка работа от старанието да изглеждащ красива от осем сутринта до полунощ.“
„Дадох красотата и младостта си на мъжете. Затова възнамерявам да дам мъдростта и опита си на животните.“
„Много повече ценя искреността в живота, реалните победи и поражения, отколкото званието актриса, каквато аз всъщност никога не съм била.”
„Кучето причинява болка само когато умира.“
„Аз напускам, преди да ме напуснат.“
„Аз съм мръсница нито повече, нито по-малко от всяка друга жена.“
„Животните нямат права.“
„Животните са ни приятели. Не бива да ядем приятелите си.“