magnifisonz.com /
Самюъл Дашиъл Хамет е американски автор на детективски романи и разкази. Някои от най-дълголетните и известни негови герои са Сам Спейд („Малтийският сокол“), Ник и Нора Чарлс („Кльощавият“) и безименният агент от детективско бюро „Континентъл“ („Алена жътва“). В допълнение към неговото голямо влияние върхуфилмовата индустрия, Хамет е смятан за един от създателите на класическия детективски роман.
Цитати :
„Заслужавам цялата любов, която може да се изхаби по мен. И искам повече, отколкото заслужавам”.
„Трябва да гледаш от към положителната страна, дори да няма такава”.
„Още един човек, чийто социален живот го е погубил”.
„Нямам планове за бъдещето, но предполагам нещата ще се подредят по някакъв начин”.
„Ужасно лесно е да бъдеш влюбен в затвора”.
„Аз съм повлиял толкова зле на американската литература, повече отколкото всеки друг, за когото се сещам”.
„Покривът може да падне. Всичко може да се случи”.
„Ако трябва да сме точни, няма истински заместители на сексуалното удовлетворение”.
„Хората казват неща като „о, да, той страда толкова много, по-добре че е мъртъв”. Това не е вярно. Винаги е по-добре да си жив”.
„Харесвам жените. Наистина харесвам жените”.
„Проблемът със събирането на 2 и 2 е, че понякога получаваш 4, а друг път – 22”.
„Открих, че се повтарям. Началото на края е тогава, когато разбереш, че имаш стил”.
„Нямам нищо против приличното количество проблеми”.
„За да получи това, което иска, човек трябва да даде преди това на други това, което те искат”.
„Когато пишеш, искаш слава, богатство и лично удовлетворение. Искаш да пишеш това, което искаш, което ти се струва правилно. И това да продължава стотици години. Вероятно няма да получиш тези неща, нито пък ще се откажеш от писането или ще извършиш самоубийство. Но това е, и трябва да бъде, твоята цел. Всичко останало е някак дребно и незначително”.
Самюъл Дашиъл Хамет е смятан, наред с Реймънд Чандлър, за основоположник на черния детективски роман, отличаващ се с „корави” детективи, още по-коравия им речник, циничен поглед към всичко случващо се, фатални жени и всякакви други компоненти, с които отдавна сме свикнали, но които водят началото си от романи като „Проклятието на Дейн”. Някои от образите, създадени от Хамет, го обезсмъртяват и чрез класическите екранизации на книгите му, на които той е и сценарист, а роденият изпод перото му детектив Сам Спейд неизменно се споменава редом с Филип Марлоу. За Дашиъл Хамет може много да се пише, особено за извънредно шарената му и богата биография, но нека се задоволим с най-високото признание, което може да получи един автор на криминална литература.
В своето емблематично есе „Простото изкуство да убиваш” (1944) Реймънд Чандлър казва следното за Дашиъл Хамет: „Той извади убийството от венецианската ваза и го цопна насред мръсната задна уличка. Не беше казано, че там ще си остане, но като начало идеята беше добра – да се отдалечи колкото може повече от насадената от Емили Пост (законодателката в областта на светския етикет) представа за това как една дама трябва да глозга пилешко крилце. Отначало (а и докрай) той адресира написаното към хора с остро, агресивно отношение към живота. Тези хора не се боят от неапетитната страна на нещата – те живеят в нея. Насилието не ги кара да си гълтат езика – то е тяхно по право. Хамет върна убийството на тези, които го извършват мотивирано, а не колкото да набавят труп за сюжета, при това убиват с подръчни средства, а не с пистолет за дуел с алабастрова дръжка, кураре или тропическа риба. И описва тези хора на хартия такива, каквито са, кара ги да говорят и да мислят с езика, който използват, когато говорят и мислят. При това го върши елегантно, макар публиката да не го съзнаваше, защото използваният език не предполагаше подобна изисканост”.
Магнифисонз.com – Всеки ден нови статии за култура и изкуство. Потърсете още на главната страницa и в категориите.
Още по темата в Магнифисонз :
Венедикт Ерофеев – да си гениален писател и гениален алкохолик, една форма на висше изкуство
Гор Видал – Когато се бориш за една добра кауза, лицемерието се превръща в добродетел
Марсел Пруст – Нека оставим красивите жени на хората без въображение
Карлос Кастанеда – завладяващите мисли на един манипулатор
Реймънд Чандлър – Защото си толкова умна, че с приказки ще се измъкнеш и от заключен сейф
Реймон Радиге – детето чудо на френската литература
Балзак – Много кафе, много жени и никакво доверие на хората / цитати